Deelname aan het project Krachtig meesterschap heeft mij veel gebracht. Als 18 jarige met 22 jaar ervaring, staat ICT niet centraal in mijn leven. Ik ben nog van de generatie die zelfraadzaam is met pen, papier en telefoon.
Op mijn 15e werd het fenomeen computer aan ons geintroduceerd; een grijs ding dat op raadselachtige wijze gebruikt kon worden. Ik zag de computer als een typemachine en gebruikte het als zodanig.
Later in mijn leven heb ik menig verslag en werkstuk op computers gemaakt. Ik leerde in beperkte mate met ze omgaan, maar WP (Word perfect) 5.2 en ik waren dikke vriendjes. Internet en mailen was toen voor mij nog niet aan de orde; ik had thuis geen computer en het materiaal dat werd aangeboden op internet was zeer beperkt en voldeed bijna nooit aan mijn zoekbehoefte. Eenmaal op de universiteit, begin jaren 90, werd ik wel steeds beter met WP en kon ik ook steeds beter mailen, maar het internet gebruiken om aan informatie te komen was ook toen nog niet aan de orde. Het was mij toch aardig gelukt om het beeld van de computer als typemachine vast te houden.
Het is uiteindelijk wel wat beter met mij geworden - ik ga wel met mijn tijd mee. Echter, een trendvolger zal ik nooit worden. ICT voldoet voor mij aan een behoefte om te werken en te functioneren, niet om te zijn! Ik gebruik mijn mail veelvuldig, weet al heel veel beter hoe ik efficient kan zoeken op internet, weet ook wat meer van vermaak en heb sinds Krachtig meesterschap een blog, een facebookaccount en twee nieuwe emailadressen (hotmail en gmail). Maar, met mijn telefoon kan ik bellen en sms-en en foto's / filmpjes maken (maar weet eigenlijk nog niet zo goed hoe ik die er dan weer af krijg :( ) en er zijn nog andere dingen die ik met mijn telefoon zou kunnen doen, ware het niet dat ik niets meer over heb om dat uit te vinden. There I've said it!
Wat heb ik geleerd tijdens Krachtig meesterschap? Ik heb geleerd dat als ik de tijd neem, ik een heel eind kom. Door het project ben ik bewust geworden van een aantal zaken; ik weet wat Wiki's, van blogs, van mindmaps, van google docs, van i-google, van MySchoolsnetwork, van Webquests, van activinspire, van screendumps, van communities en van prezi. Ik weet ook dat als ik 1 keer ergens mee gewerkt heb en het dan niet meer doe, ik alles weer zo maar ben vergeten. Dus doe ik mijn best om er regelmatig aan te werken en op te schrijven wat ik doe, zodat het steeds meer gewoon wordt. Ik ben nu soms nog een beetje Bambi op het gladde ijs, en hoop zo Stampertje te worden die cool en collected zich over het ijs begeeft.
In het afgelopen jaar heb ik in mijn werk een punt gemaakt om niet alleen met Power Point te werken, maar ook met Activinspire. Het digibord te gebruiken, en niet meer in blinde paniek te raken als iets het niet doet, maar zelf op onderzoek te gaan en met logisch denken het probleem op te lossen (wat lukte!). In mijn Power Point presentaties heb ik verder geleerd de presentaties interactiever te maken en kan ik moeiteloos hyperlinks toevoegen (voor een 18 jarige met 22 ervaring een hele prestatie). In het komende jaar wil ik me gaan toeleggen op het ontdekken van alle mogelijkheden van Prezi.
Kijkend naar het competentieprofiel van Excellente docent heb ik in alle competenties een ontwikkeling doorgemaakt. Als ik mijzelf met een stukje grond vergelijk dan heb ik het stukje grond goed afgekaderd (de competenties) en heb ik aan ieder stukje van mijn grond aandacht besteed. De grond is ook vruchtbaar - overal is wel wat gaan bloeien, in sommige stukjes is de groei mooier en uitbundiger dan in vergelijking met andere stukjes, maar er is geploegd, gespit, gezaaid, gegroeid en er kan geoogst worden. Ik blijf aan het lapje grond werken en ik verwacht dat de oogst naarmate de jaren vorderen gelijkmatiger zal zijn.
In mijn onderwijs heb ik mijzelf nog niet geprofileerd als Excellente docente. Ik heb alleen meegewerkt aan het Troskompas project op het Piter Jelles (Aldlan) en heb kennisgenomen van Myschoolsnetwork en uitgevogeld wat ik er mee zou kunnen. Deze orientatie en introductie heeft mij wel op ideeen gebracht, maar het heeft nog niet tot een actief actieplan geleid. Ik vind dat zelf niet erg, omdat ik ook heb gemerkt dat ICT beter goed voorbereid ingezet kan worden, dan heeft het meer effect en kan het doelgericht en doelmatig een plek krijgen in het onderwijs. Ik heb dus niet, zaken geintroduceerd waar ik zelf nog niet aan toe was, of die nog geen plek hadden in mijn onderwijs.
In mijn onderwijs is internationalering nog niet een punt, het zou dat best kunnen worden omdat ik met British Studies en Proficiency mogelijkheden zie om dit in te zetten. Ik zal daar ook zeker aan gaan werken. In het verleden heb ik met de Internationale Klas wel internationaal gewerkt, en heb in Bath prachtige certifaten gehaald; Teaching International Business for English, Developing intercultural training skills; a trainer training course en Designing and delivering intercultural training. Hiermee heb ik genoeg kennis in huis om in te zetten in de bovengenoemde cursussen. Ik zie internationalisering als een speerpunt voor de komende jaren, na dit eerste volle jaar bij talen, heb ik ook meer inzicht in wat ik kan en wat ik wil in het huidige curriculum.
Krachtig meesterschap heeft mij veel gebracht; ik heb voeding gegeven aan mijn onderhuidse wens om meer van ICT te weten en te begrijpen. De tijd dat ik computers als veredelde typemachines beschouwde ligt nu ver achter me. Typen kan ik nog steeds als de beste, maar ik weet me ook aardig te redden met een groot aantal tools en programma's waar ik vroeger met alle genoegen een ommetje voor had gemaakt. Ik loop nog steeds niet vooraan, maar ik heb mijn achterstand goed gemaakt en heb wat gekke sprongetjes gewaagd. Ik verwacht dat ik in de toekomst me nog wel wat builen zal vallen, maar ik spring en ik loop mee.